Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти»
Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
на тему «Фрагмент уроку навчання грамоти
з використанням інтелект-карти»
Виконала:
Трушова Любов
Миколаївна
вчитель початкової школи КЗ «Опорний заклад загальної
середньої освіти «Сузір̕ я»
Оріхівської
міської ради
Запорізької
області
група № 1
м. Запоріжжя
2019
Вступ
Навчити учнів ефективно та критично мислити, знаходити правильні рішення,
справлятися зі складними задачами, а також виконувати творчі завдання можна
за допомогою
інтелект-карт.
Інтелект-карта (Mind maps або карта
пам’яті, карта розуму, карта мислення, ментальна карта) – діаграма, яка
використовується для візуального упорядкування інформації. Це спосіб
організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею.
За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити абсолютно по-новому, використовуючи
потенціал обох півкуль мозку. Це порівняно новий спосіб графічного запису інформації, засіб для вирішення
завдань і підвищенні якості навчання. Автором ідеї став відомий англійський
психолог Тоні Бьюзен, розробивши унікальну технологію осмислення та
запам’ятовування інформації. Найкраще цю інформацію записувати у формі
деревоподібної схеми. Така форма роботи дозволяє задіяти одразу обидві півкулі
мозку: наявність графічних знаків та символів активує ліву, а образні картини
та кольори – праву. Унаочнення такого типу дає можливість миттєво побачити
основну ідею та її складові частини. А дивлячись на ключові слова, що супроводжуються графічними позначками,
можна навіть інтуїтивно здогадатися, про що саме йде мова.
Мета створення інтелект-карти:
·
швидке опрацювання великих об’ємів
інформації;
- зручне запам’ятовування;
- розвиток асоціативного мислення;
·
унаочнення та презентація матеріалів;
- розробка проектів та планів дій;
- постановка
завдань, прийняття рішень.
Завдання:
·
з̕ ясувати, чи доцільне використання інтелект-карт у
початковій школі;
·
ознайомити
з етапами створення інтелект-карти;
·
вивчити види інтелект-карт;
· встановити зручність їх створення і
використання.
Основна
частина
Навчання грамоти (фрагмент
уроку)
Тема тижня: Світ захоплень
Тема уроку: Звук [ґ], букви Ґ, ґ. Читання
складів, слів і текстів із вивченими літерами.
Мета: ознайомити дітей зі звуком [ґ] та
буквами, що його позначають; вчити правильно артикулювати цей звук, виділяти
його у словах; вдосконалювати навички звукового аналізу слів, складання речень;
збагачувати активний словник учнів. Розвивати зв’язне мовлення, увагу, творчу
уяву. Прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови.
Обладнання: малюнки для оформлення
інтелект-карти, картонні зображення предметів із буквою ґ, зразки написання
прописних і друкованих літер, картки для парної роботи.
V. Сприймання та засвоєння нового навчального матеріалу
1.
Гра «Упіймай звук»
Ґава всілася на ґанку
І сиділа там до ранку.
Вранці гуси пробігали,
Ґаву з ґанку проганяли.
2.
Бесіда за змістом
®
Про кого цей віршик?
®
Хто така ґава?
®
Яким звуком починається це слово?
VІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у
вивченому матеріалі
1.
Ознайомлення з буквами Ґ ґ (розгляд друкованих і
прописних букв). Місце букви Ґ в алфавіті.
1 Артикуляція звуку [ґ]
(спостереження за правильною вимовою)
2.
Робота над створенням інтелект-карти (помістити в центрі
карти букву Ґ)
3.
Робота в парах «Поєднай правильно»
(на кожній парті картка із зображенням
предмета і звукової моделі до нього: ґава, аґрус, ґанок)
®
Складіть речення, використовуючи ці слова.
1.
Перегляд мультфільму «Уроки тітоньки Сови»
а) передача інформації через віртуальне
спілкування;
б) як знайти букву ґ на клавіатурі
комп’ютера;
в) етика спілкування в Інтернеті.
6. Словникова робота:
а) знайомство з новими словами (ґедзь,
ґердан, ґазда);
б) тлумачення їх значення;
в) читання словосполучень і речень з
ними.
VІІІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Проводиться
за складеною на дошці
Інтелект-
картою
Мультфільми ґазда ґаздує
Звукові моделі ґердан ґречний
Фразеологізми ґава ґава
Стіна слів ґава аґрус ґанок
Хто? Який? Що робить?
Ловити ґав ґав ловити
Висновки
Створення
інтелект-карти – цікаве і корисне заняття. В процесі навчання воно не ставить
дитину в певні рамки мислення, а навпаки дає можливість і змушує шукати нові
ідеї у вирішенні поставлених задач. На на основі цього методу можна створити
систему навчання, яка озброїть учня найважливішим умінням – умінням самостійно
здобувати знання і використовувати їх у своїй діяльності.
Головні завдання технології інтелект-карт, на мою думку,
наступні:
§
розвивати креативність школярів;
§
формувати
комунікативну компетентність в процесі групової діяльності;
§
формувати загально навчальні
вміння, пов'язані зі сприйняттям, переробкою та обміном інформацією;
§
покращувати всі види
пам'яті учнів (короткочасну, довготривалу, образну, зорову і т. д.);
§
прискорити процес
навчання;
§
формувати
організаційні уміння.
Використання цього методу дає позитивний результат і
приносить задоволення від праці як учителю, так і дітям.
Додатки
Список
використаної літератури:
1.
Большакова
І. «Планування теми на основі інтелект-карти». Онлайн-курс для вчителів
початкових класів.
2.
Бьюзен
Тони «Суперинтеллект» – М. : Попурри. 2014
3.
Малюнки
з Інтернет-ресурсів.
4.
К.Пономарьова
«Буквар, українська мова». К.: 1 клас. Оріон – 2018
Немає коментарів:
Дописати коментар